Diety dla zdrowia

Przepisy

Diety zdrowotne

Przewodnik dla osób z grupą krwi 0

dieta-zgodna-z-grupą-krwi-0  Dzięki diecie zgodnej z Twoją grupą krwi:

   - stracisz na wadze, jeśli masz nadwagę, bo Twój organizm będzie wypłukiwać toksyny gromadzone w tkance tłuszczowej;

 - otrzymasz wsparcie w walce z chorobami uważanymi za choroby cywilizacyjne, jak cukrzyca, choroby sercowo-krążeniowe i inne;

 - pozbędziesz się dolegliwości ze strony układu pokarmowego, zaburzeniami procesu trawienia, zwolnieniem tempa przemiany materii, zaburzeniami równowagi hormonalnej, osłabieniem wydzielania insuliny;

- zyskasz większą odporność.

       Żywność, która sprzyja wzrostowi wagi:

  • Gluten pszenicy - zakłóca produkcję insuliny, zwalnia metabolizm;
  • Kukurydza - zakłóca produkcję insuliny, zwalnia metabolizm;
  • Fasola nerkowata (kidney) - pogarsza wykorzystanie kalorii;
  • Fasola navy - pogarsza wykorzystanie kalorii;
  • Soczewica - hamuje właściwy metabolizm;
  • Kapusta - hamuje działanie hormonu tarczycy;
  • Brukselka - hamuje działanie hormonu tarczycy;
  • Kalafior - hamuje działanie hormonu tarczycy;
  • Gorczyca - hamuje działanie hormonu tarczycy.

 

Żywność, która sprzyja spadkowi wagi:

  • Wodorosty (kelp) - zawierają jod, zwiększają produkcję hormonu tarczycy;
  • Owoce morza - zawierają jod, zwiększają produkcję hormonu tarczycy;
  • Wątroba - jest źródłem witaminy B, sprzyja wydajnemu metabolizmowi;
  • Czerwone mięso - sprzyja wydajnemu metabolizmowi;
  • Kapusta włoska, szpinak, brokuły - sprzyjają wydajnemu metabolizmowi.

 

Należy jeść produkty wskazane (+) oraz obojętne (0).

 

Mięso

dieta-zgodna-z-grupą-krwi-0 Białko ma duże znaczenie dla osób z grupą krwi „0”. Niedobór białka może mieć poważne skutki w nieprawidłowym trawieniu tłuszczów, stając się tym samym przyczyną pośrednią cukrzycy i chorób układu sercowo-naczyniowego. Najlepszym rozwiązaniem uniknięcia wielu zaburzeń które dotykają grupę krwi „0”, jest spożywanie wysokogatunkowego białka. Białko powoduje zwiększenie masy aktywnych tkanek, usprawniając tym samym prawidłową przemianę materii, umożliwiając spalanie tłuszczów.

 

 Uwaga!

"Poronionym pomysłem był i jest wegetarianizm, który dziesiątkom tysięcy ludzi z grupą krwi 0 i B skrócił życie o kilka do kilkunastu lat.

Dlaczego? Z tej prostej przyczyny, że ich organizmy nie są w stanie wytworzyć pewnych niezbędnych białek z pożywienia składającego się wyłącznie z produktów roślinnych. Powstają więc braki, niedożywienie i zła praca organów, która z czasem manifestuje się chorobą i doprowadza do śmierci (oficjalne dane). Proponuję zapoznać się z książką p.t. Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi i zawartymi w niej wynikami wieloletnich badań lekarzy:

dr Jamesa D’ Adamo i jego syna dr Petera D’ Adamo.

 Dieta wegetariańska jest oparta na inteligentnym spostrzeżeniu, że białka występują również w roślinach. Problem w tym, że wyznawcy tej diety mogą nie wiedzieć, w jakich roślinach występują białka, których potrzebuje ich organizm. Powstaje pytanie: czy ich organizm jest w stanie dobrze przyswajać ten typ białek oraz czy dla prawidłowego działania organizmu danej osoby wystarczy wyłącznie białko roślinne (tak jest w przypadku osób z grupą krwi A przyp. red.)? Większość ludzi, aby uzyskać pełnię zdrowia, MUSI spożywać białka pochodzenia zwierzęcego! Czy Ty wiesz, jakiego typu jest Twój organizm?" S. Nowakowski

 

Wysoce wskazane:

  • baranina
  • cielęcina
  • jagnięcina
  • dziczyzna
  • wątróbka
  • wołowina

 

Obojętne:

  • bażant
  • indyk
  • kaczka
  • królik
  • kurczak
  • kuropatwa
  • przepiórka

 

Ocena dietetyka:

Mięso z indyka to jedno z najlepszych źródeł pełnowartościowego białka na naszym stole, polecane osobom każdej grupy krwi. Ilość kalorii w chudych częściach indyka, np. w piersi bez skóry jest niewielka – 84 kcal/100 g, podobnie jak u ryb morskich np. dorsza, mintaja.

 

Unikać:

  • bekon
  • gęś
  • wieprzowina

 

Ryby

 

Ryby - następna grupa pokarmów bogatych w białko, są wskazane w diecie zgodnej z grupą krwi 0.

 

Wysoce wskazane:

  • aloza
  • dorsz
  • halibut
  • jesiotr
  • łosoś
  • makrela
  • morszczuk
  • okoń
  • pstrąg
  • sardynka
  • sieja
  • sola
  • szczupak
  • śledź
  • tuńczyk

 

Obojętne:

  • bieługa
  • fladra
  • granik
  • homar
  • kałamarnica
  • karp
  • krab
  • krewetki
  • okoń srebrny
  • oceaniczny
  • rak
  • rekin
  • sardela
  • sola szara
  • ślimaki
  • troć
  • tuńczyk
  • węgorz
  • żaba

 

Unikać:

  • barakuda
  • łosoś wędzony
  • sum
  • śledź marynowany
  • ośmiornica

 

Nabiał

 

Osoby z grupą krwi 0, nie mogą właściwie metabolizować i przyswajać nabiału, dlatego też produkty tego pochodzenia powinny być ograniczone. Spożywanie produktów mlecznych może się przyczynić do nadwagi, stanów zapalnych, zmęczenia.

 

Wskazane:

brak

 

Obojętne:

  • jaja
  • masło
  • ser biały
  • ser feta
  • ser kozi
  • ser mozarella
  • ser parmezan
  • ser sojowy
  • mleko sojowe

 

Unikać:

  • mleko
  • jogurty wszystkich odmian
  • kefir
  • kozie mleko
  • lody
  • maślanka
  • wszystkie pozostałe odmiany sera

 

Oleje i tłuszcze

 

Najkorzystniejsze tłuszcze nienasycone oraz oleje bogate w kwasy tłuszczowe omega 3.

 

Wskazane:

  • oliwa z oliwek
  • olej lniany

 

Obojętne:

  • olej rzepakowy
  • olej sezamowy
  • olej z wątroby dorsza - wątłuszowy

 

Unikać:

  • olej bawełniany
  • kukurydziany
  • olej krokoszowy
  • olej z orzeszków ziemnych
  • olaj słonecznikowy

 

Orzechy i pestki

 

Orzechy i pestki stanowią drugorzędne źródło białka, są dobrym źródłem pro­tein roślinnych. Jednak ten rodzaj pożywienia nie zastąpi osobom z grupą krwi 0 wartości mięsa.

 

Wskazane:

  • pestki dyni
  • orzech włoski

 

Obojętne:

  • kasztany
  • orzeszki pinii
  • masło migdałowe
  • masło sezamowe
  • masło słonecznikowe
  • migdały
  • orzechy laskowe
  • pestki słonecznika
  • nasiona sezamu

 

Unikać:

  • mak
  • masło orzechowe (z orzechów ziemnych)
  • orzechy brazylijskie
  • orzechy nerkowca
  • pistacje
  • orzechy ziemne
  • liczi

 

Fasola i inne rośliny strączkowe

 

Niektóre gatunki fasoli są wskazane w diecie zgodnej z grupą krwi 0. Wzmacniają układ trawienny.

 

Wskazane:

  • fasola aduke (azuki, adzuki, czerwona soja)
  • fasola pinto
  • fasola „czarne oczko”

 

Obojętne:

  • bób
  • ciecierzyca
  • czarna fasola
  • fasola biała
  • fasola cannellini
  • fasola czerwona
  • fasola limeńska
  • fasola pnąca
  • fasola northern
  • fasola szparagowa
  • groch
  • groszek zielony
  • zielona fasola

 

Unikać:

  • fasola copper
  • fasola navy
  • fasola nerkowata
  • fasola tamarynda
  • soczewica amerykańska
  • soczewica czerwona
  • soczewica zielona

 

Przetwory zbożowe

 

Produkty z pszenicy powinny zostać z diety zgodnej z grupa krwi 0 wyeliminowane, gdyż zawierają niebezpieczne lektyny, które zaburzają prawidłowe wchłanianie składników w organizmie, a tym samym są przyczyną odkładania się tłuszczu w tkankach i zwolnionego metabolizmu.

 

Wskazane:

brak

 

Obojętne:

  • amarant
  • gryka
  • orkisz
  • otręby ryżowe
  • jęczmień
  • kamut
  • kasza
  • pasta ryżowa
  • proso dmuchane
  • ryż dmuchany

 

Unikać:

  • farina
  • mąka owsiana
  • mąka kukurydziana
  • otręby owsiane
  • otręby pszenne
  • owsianka
  • pasta z pszenicy
  • płatki kukurydziane
  • płatki siedem zbóż
  • pszenica

 

Pieczywo

 

Pieczywo z mąki pszennej powinno być całkowicie wyeliminowane. Zalecane jest spożywanie chleba esseńskiego, chleba Ezekiela, gdyż jest to chleb z ziarna kiełkującego, gdzie w procesie kiełkowania niszczone sa lektyny.

 

Wskazane:

 

chleb esseński
chleb Ezekiela
(chleb esseński i Ezekiela, Ezechiela)

 

Obojętne:

  • chleb bezglutenowy
  • chleb z brązowego ryżu
  • chleb z maki sojowej
  • chleb orkiszowy
  • chleb żytni
  • chrupki fin
  • chrupki żytnie
  • pieczywo wasa
  • pieczywo z prosa

 

Unikać:

  • bułki z otrębami owsa
  • chleb z pszenicy
  • pieczywo wieloziarniste
  • bułeczki kukurydziane
  • obwarzanki
  • pieczywo z mąki durum
  • pieczywo z mąki pszennej macowej
  • pieczywo z otrębów pszenicy
  • pieczywo pszenne
  • wysokobiałkowy chleb

 

Ziarna i makarony

 

Wszelkiego typu makarony stworzone na bazie pszenicy powinny być z diety wyeliminowane.

 

Obojętne:

  • dziki ryż
  • gryka
  • kasza
  • mąka żytnia
  • makaron z karczocha
  • mąka jęczmienna
  • mąka orkiszowa
  • mąka ryżowa
  • ryż biały
  • ryż brązowy

 

Unikać:

  • biała mąka pszenna
  • makaron grysikowy
  • mąka couscous (kuskus)
  • mąka glutenowa
  • pieczywo grahama
  • pieczywo z kiełków pszenicy
  • pieczywo  i produkty z owsa
  • pieczywo i produkty z mąki pszennej

 

Warzywa

 

Warzywa są bogatym źródłem przeciwutleniaczy i błonnika, witamin, soli mineralnych. Mają właściwości odkwaszania organizmu.

 

Wskazane:

  • brokuły
  • burak
  • cebula czerwona
  • cebula hiszpańska
  • cebula żółta
  • chrzan
  • cykoria
  • czerwona papryka
  • czosnek
  • dynia
  • kalarepa
  • kapusta bezgłowa
  • karczoch amerykański
  • karczoch jerozolimski
  • mniszek lekarski
  • sałata rzymska
  • słodkie ziemniaki
  • szpinak
  • glony morskie
  • rzepa
  • por
  • pasternak
  • pietruszka
  • mniszek lekarski

 

Obojętne:

  • brukiew
  • buraki czerwone
  • cebula dymka
  • cebula szalotka
  • cebula zielona
  • cukinia
  • endywia
  • fasolka limańska
  • fenkuł
  • groch cukrowy
  • grzyby portobello
  • imbir
  • rzodkiew
  • kapusta pekińska
  • marchew
  • ogórek
  • oliwki zielone
  • orzech wodny (kotewka)
  • pędy bambusa
  • papryka zielona i żółta
  • pomidor
  • rukiew wodna
  • rzodkiewka
  • sałata lodowa
  • seler
  • szparagi
  • kiełki mung
  • kiełki rzodkiewki
  • kminek
  • kolendra
  • koper
  • tofu
  • trybuła ogrodowa
  • wszystkie dyniowate

 

Unikać:

  • awokado
  • bakłażan
  • biała kapusta
  • biała kukurydza
  • białe ziemniaki
  • brukselka
  • chińska kapusta
  • czerwona kapusta
  • czerwone ziemniaki
  • czarne oliwki
  • gorczyca
  • kalafior
  • lucerna
  • oliwki greckie
  • oliwki hiszpańskie
  • pieczarki
  • żółta kukurydza

 

Owoce

 

Owoce stanowią bogate źródło błonnika, witamin i minerałów, zawierają szereg przeciwutleniaczy chroniących organizm przed wolnymi rodnikami. Jest jednak grupa owoców, które należy wykluczyć z diety.

 

Wskazane:

  • śliwki ciemne
  • czerwone
  • suszone
  • zielone

 

Obojętne:

  • agrest
  • ananas
  • arbuz
  • banan
  • borówka amerykańska
  • brzoskwinia
  • czarna porzeczka
  • czarne winogrona
  • czerwona porzeczka
  • cytryny
  • daktyle
  • granat
  • grejpfrut
  • gruszka
  • guana
  • jabłko
  • jagody bzu czarnego
  • kiwi
  • limony
  • maliny
  • malino-jeżyny
  • mango
  • melon canang
  • melon casaba
  • melon hiszpański
  • melon musk
  • morela
  • nektarynka
  • opuncja
  • papaja
  • persymona (kaki)
  • rodzynki
  • wiśnie
  • zielone winogrona
  • żurawina

 

Unikać:

  • figi rajskie
  • jeżyny
  • mandarynki
  • melony kantalupa
  • melony miodunka
  • orzechy kokosowe
  • pomarańczy
  • rabarbar
  • truskawki

 

Soki i napoje

 

Spośród soków i napojów należy wybierać te, które mają najmniejszą zawartość cukru.

 

Wskazane:

  • sok z ananasa
  • sok z ciemnej wiśni
  • sok z suszonej śliwki

 

Obojętne:

  • sok grejpfrutowy
  • sok morelowy
  • sok marchwiowy
  • sok ogórkowy
  • sok z papai
  • sok pomidorowy
  • sok selerowy
  • sok winogronowy
  • soki warzywne
  • sok z żurawiny

 

Unikać:

  • sok z jabłek
  • sok z kapusty
  • napoje i soki pomarańczowe

 

Przyprawy

 

Przyprawy poprawiają działanie układu pokarmowego.

 

Wskazane:

  • curry
  • kelp
  • kurkuma
  • pietruszka
  • imbir
  • kozieradka

 

Obojętne:

agar, anyżek, bazylia, bergamotka, chrzan, cukier biały, cukier brązowy, cząber, mięta pieprzowa, mięta zielona, miód, papryka, pieprz ziarnisty, pieprz czerwony, rozmaryn lekarski, czekolada, czosnek, esencja migdałowa, estragon, gorczyca suszona, goździki, kardamon, kmin rzymski, kolendra, koper, liść laurowy, majeranek, melasa, mięta, sód jęczmienny, sos sojowy, sól, syrop z brązowego ryżu, syrop klonowy, syrop ryżowy, szafran, szałwia lekarska, szczypiorek, tamari, tapioka, tamarynda, trybula ogrodowa, tymianek, żelatyna

 

Unikać:

cynamon, gałka muszkatołowa, ocet balsamowy, ocet biały, ocet z jabłek, ocet winny czerwony, pieprz biały, pieprz czarny mielony, skrobia kukurydziana, wanilia

 

Herbaty ziołowe

 

Wzmacniają układ odpornościowy, układ trawienny. Są wskazane w diecie zgodnej z grupą krwi 0.

 

Wskazane:

chmiel, imbir, kozieradka pospolita, kurzyślep, lipa, mięta pieprzowa, mniszek, morwa, owoc dzikiej róży, pietruszka, sarsaparilla, śliski wiąz

 

Obojętne:

bez czarny, brzoza brodawkowata, dziewanna, kora białego dębu, mięta zielona, rumianek, szałwia, tymianek, głóg kocimiętka, korzeń lukrecji, krwawnik pospolity, liście malin, waleriana, werbena pospolita, żeń-szeń, zielona herbata

 

Unikać:

aloes, czerwona koniczyna, dziurawiec, echinacea, gorzknik kanadyjski, goryczka, liść truskawki, lucerna, łopian, podbiał, rabarbar, szczaw, tasznik pospolity

 

Inne dodatki

 

Zaleca się te, które mają niską zawartość cukru i tłuszczu.

 

Obojętne:

dżem z zalecanych owoców, galaretki z zalecanych owoców, mus jabłkowy, musztarda, sosy do sałatek o niskiej zawartości tłuszczu

 

Unikać:

ketchup, marynowany koper, marynaty koszerne, kwaśne marynaty, słodkie marynaty, przyprawy smakowe

 

Używki

 

Dieta zgodna z grupą krwi 0 nie jest bogata w te produkty. Piwo jest niewskazane ponieważ, uchodzi za czynnik przybierania na wadze. Kawa powoduje zwiększenie poziomu kwasu żołądkowego, dlatego nie jest wskazana.

 

Wskazane:

woda sodowa

 

 Obojętne:

piwo, wino czerwone, wino białe, zielona herbata

 

Unikać:

Coca-cola, czarna herbata bezkofeinowa, czarna herbaty, kawa bezkofeinowa, kawa, likier destylowany, napoje gazowane

 

Uzupełnij pożywienie w zestaw witamin i składników mineralnych, wyciągi z wielu roślin leczniczych dobranych według potrzeb człowieka z grupą krwi A. Wzmacniają oraz wspierają natu­ralne mechanizmy obronne organizmu. Pomagają utrzymać optymalną równowagę wewnętrzną, niezbędną do zachowania zdrowia.

 

 Zastosuj znakomicie uzupełniający Twoję dietę:

 Vital 0

  

 Dla grupy krwi 0 - przepisy>>  

 

Opracowała: mgr Renata Kłosowicz dietetyk

 

Źródło: Dr Peter J.D'Adamo i Catherine Whitney, Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi

 S. Nowakowski, Poradnik zdrowia.